Gaat Reliclame goedgelovig Liempde redden?

kolderzitting 2012_350x525

Het Liempdse lokale parochiaal huis-aan-huisblad De Ontmoeting heeft het afgelopen jaar een ware metamorfose ondergaan. Vanwege de veelal belerende inhoud werd het in de volksmond ook wel eens schamper de “O..wee..kampgids” genoemd. Zo weet een aandachtige lezer wanneer het mis en gelijk hoe laat het voor hem is. Maar er is een duidelijke kentering merkbaar. Teksten worden meer en meer afgewisseld met soms op grote hoogte genomen foto’s. Ook komt er meer aandacht voor het “voetvolk.” Zo lazen we onlangs een uitgebreid verhaal over ene “Frans met de pet, “een uniek voorbeeld van “mi buurte meer schik.” Ook het artikel “Zand erover,”waarin ene Van Vught na een kort en heftig TVoptreden eindelijk zijn hart mocht luchten, was voor velen een ware verrassing.

Gebleken is, dat door dit soort verhalen het blad – dat steevast ook door de “Nee-Nee” bestickerde brievenbussen op de deurmat valt – nu beter gelezen, althans op zijn minst ingezien wordt. Je zou het bijna een slinkse manier van zieltjes (terug) winnen kunnen noemen. Niet verkeerd nu het verlies van zelfstandigheid ook voor onze Liempdse geloofsgemeenschap dreigt. Dat zieltjes winnen is ook OVL, de lokale ondernemingsvereniging, opgevallen. Ook zij doen er immers alles aan om hun klantjes “binnenshuis” te houden of om ze over de gepasseerde finishstreep terug te halen. En dat alles o.l.v. bouwpastoor Michael Michielsen met acties als Op Liemt Gemunt, Liempt lopt uit, Liemt in het Licht en recentelijk nog door het uitbrengen van fiets-, hap/stap- en wandelroutes, thema-arrangementen met of zonder B&B overnachting.

RELICLAME

Omdat gezamenlijke folders en advertenties in dag- en weekbladen voor sommigen ook niet meer het gewenste resultaat opleverden, zien zij opeens meer heil in het puur Liempdse huis-aan-huisblad. Sinds een aantal maanden worden teksten, tekeningen en foto’s daarin dan ook voor het eerst afgewisseld met advertenties van lokale ondernemers. Op deze manier kan er een totaal nieuwe vorm van reclamemaken ontstaan. Reliclame, bedoeld voor in en rond gebouwen, die gebruikt worden voor religieuze doeleinden. Maar wat zijn de mogelijkheden? Kan dat alles zomaar? Waar liggen de grenzen? Vraag is alleen: “Wie past wat én hoe aan?” Op naor d’Honderd biedt zondag 19 februari vanaf half elf in Café Het Wapen van Liempde voor- en tegenstanders, reclamebureaus, leden van OVL en anderen de mogelijkheid hun ideeën, acties enz. in welke vorm dan ook voor deze specifieke doelgroep bloot te leggen. Zo zullen advertentieteksten ongetwijfeld “gezuiverd”, zo niet belerend aangepast moeten worden. Het is niet ondenkbaar, dat dit alles gaat leiden tot een landelijke primeur, de uitgave van de eerste handleiding voor dit unieke project onder de titel : “Reliclame, maak óf maakt je zo!”

GLOS-LIE

Met dit boekwerk binnen handbereik kan er vervolgens serieus verder gewerkt worden aan het restylen van het stichtelijk Liempds huis-aan-huisblad waarvoor – gezien de inhoud – de naam van “GLOS-LIE” niet zou misstaan. Een uitgave, die dan terecht de toevoeging van ” Wel- en Weegids voor goedgelovig Liempde” verdient, omdat het een ruime kijk geeft op dat wat Liempde op allerlei gebied in huis heeft. Aan het einde van de bijeenkomst zal de allereerste GLOS-LIE symbolisch het licht zien en overhandigd worden aan ….., laat initiatiefnemer Op naor d’Honderd weten.

Inlichtingen: Op naor d’Honderd v/d Gerard Schalkx, E mail: gerard_co@hotmail.com Mob: 064978205